EDUCATIE


Educatief programma basisscholen

Scherfgoed - voor groep 1 en 2
Op speelse wijze maken de kinderen kennis met museum Dorestad.
In dit project komen de begrippen ‘vroeger en nu’, ‘oud en nieuw’, ‘replica’ en ‘archeologie’ aan de orde. Er is een handleiding voor de leerkracht aanwezig voor lessen in de klas.
In het museum wordt begonnen met het voorlezen van een verhaal over Aaron de Mol. Hierna gaan de kinderen "schatgraven" en zetten ze de opgegraven scherven in elkaar (een bloempot). Daarnaast krijgen de kinderen een rondleiding, waarbij in het nagebouwde huisje in de zaal over de Prehistorie het verschil tussen de huizen en wonen van vroeger en nu wordt uitgelegd. Na de les op school en de museumles zijn de kinderen bekend met de volgende begrippen: wat is een museum, wat is een archeoloog, wat is determineren, wat is een conservator.

Potten en Scherven - voor groep 3 en 4
Vooraf worden op school voorbereidende lessen gegeven (lesmap aanwezig).
Daarna brengen de leerlingen een bezoek aan het museum. Over de inhoud daarvan wordt met de leerkracht overleg gepleegd.
Aan de hand van fotokaarten wordt uitgelegd wordt hoe men vroeger potten bakte. Ook hier een rondleiding door het museum, waarbij de verschillende potten worden bekeken. Daarnaast kunnen de kinderen "schatgraven", op de computer hun vondsten determineren, een speurtocht.

Op stap met Jet en Jan - voor groep 5
Dit project is speciaal voor leerlingen van het basisonderwijs gemaakt door het LEU(Landschap Erfgoed Utrecht).
‘Op stap met Jet en Jan’ geeft de leerlingen een beeld van het dagelijks leven rond 1910. Het verhaal rond Jet en Jan vormt de rode draad in dit project. In de voorbereidingslessen op school maken de kinderen kennis met leeftijdsgenootjes uit 1910. Voor deze lessen is een leskist beschikbaar.
Daarna volgt het museumbezoek met een activiteitencircuit.
Op het programma staan : wassen (water halen, zeep kloppen, wassen op een wasbord en aan de waslijn hangen), sokken stoppen, koffiebonen malen, op een leitje schrijven met een griffel, tollen met een priktol en bikkelen. Er is ook een foto-opdracht, waarbij foto's van Wijk bij Duurstede toen en nu worden vergeleken. De door de leerlingen op school gemaakte tekeningen over de kleding van Jet en Jan worden in het museum opgehangen.
In de verwerkingslessen op school horen de leerlingen het tweede deel van het verhaal over Jet en Jan.

De Romeinen komen! - voor groep 6 en 7

Wijk bij Duurstede (en omgeving) heeft een lange en rijke geschiedenis. Prehistorische vondsten bewijzen dat hier ver voor onze jaartelling al mensen woonden. Ook de Romeinen lieten hun sporen na.
De voorwerpen in het museum Dorestad vertellen het verhaal over deze perioden. De museumles "De Romeinen " neemt de leerlingen mee op een speelse tocht langs deze voorwerpen.
Het bezoek aan het museum bestaat uit twee delen: een ontdekkingstocht aan de hand van opdrachten door de zaal over de Prehistorie en door de zaal over de Romeinse tijd. Daarnaast zijn er doe-activiteiten in de vorm van reken- en schrijfopdrachten met Romeinse voorwerpen.

De Vikingen en Dorestad - voor groep 6 en 7

In de vroege middeleeuwen lag op de plek waar nu Wijk bij Duurstede ligt, één van de belangrijkste handelsnederzettingen van Europa: Dorestad.
Hoe is deze plaats ontstaan? Waarom was Dorestad belangrijk? En de Noormannen / Vikingen . . . . wie waren zij? Hoe leefden zij?
Voor de voorbereidingslessen in de klas is een leskist beschikbaar.
In het museum doen de leerlingen een bordspel (het handelsspel), een opdracht over het runenschrift en een opdracht over touwknopen. Daarnaast is er een rondleiding door het museum. Er wordt gestart met het bekijken van het introductiefilmpje over Dorestad. Daarna is er tijdens de rondleiding speciale aandacht voor de Vikingring, de handel in de Dorestad en wordt de schoolplaat "de Noormannen voor Dorestad" uitgebreid bekeken. Op deze speelse wijze ontdekken de kinderen, dat de Vikingen ook handelaren waren, goede zeevaarders en knappe ambachtslieden en dat het beeld van dit stukje geschiedenis afwijkt van het algemene beeld.

Middeleeuwse Stad - voor groep 7 en 8

Zowel de leskist als de museumles zijn samengesteld door het LEU (Landschap Erfgoed Utrecht).
In de leskist voor de lessen op school zitten allerlei materialen over het leven in een Middeleeuwse stad. Ook is er een bordspel in opgenomen: het standenspel. Op speelse wijze wordt met dit spel de standenmaatschappij van de Middeleeuwen duidelijk gemaakt.
Tijdens de museumles wordt met diverse materialen getoond hoe een Middeleeuwse stad werd gebouwd. Daarnaast is een speurtocht door het oude centrum van Wijk bij Duurstede beschikbaar voor de leerlingen.

Terug naar de kids pagina Terug naar de startpagina